Referitor la informatiile prezentate in presa in ultima perioada, sunt necesare urmatoarele precizari:
Executia bugetara, cat si intreaga activitate a Metrorex S.A, este verificata in mod sistematic conform legii de catre organele abilitate: Curtea de Conturi, Ministerul Finantelor prin Inspectia Economico-Financiara si ANAF, ANAP pentru incheierea contractelor de investitii si nu numai, Organismul Intermediar de Transport pentru toate contractele de investitii finantate din fonduri europene nerambursabile, AFER, ISU si ISCIR din punct de vedere al indeplinirii normelor de siguranta, etc.
In acest context, mentionam ca evolutia numarului de personal si a cheltuielilor cu personalul in perioada 2016–2020 trebuie analizata prin prisma a 5 elemente importante, astfel:
1. In anul 2017 a fost angajat personalul necesar punerii in functiune a Magistralei 4 de metrou, tronsonul Parc Bazilescu – Lac Straulesti, ce a condus la cresterea fondului de salarii, a cheltuielilor sociale, a cheltuielilor cu tichetele de masa si a altor cheltuieli prevazute in Contractul Colectiv de Munca, astfel cresterea cheltuielilor de natura salariala in anul 2017 fata de cele din anul 2016 este de cca 20 %.
2. In anul 2018, contributiile obligatorii au trecut de la angajator la angajat conform prevederilor actelor normative in vigoare: Ordonanta de Urgenta a Guvernului nr. 79/2017 de modificare a Legii nr. 227/2015 privind Codul Fiscal cu privire la trecerea contributiilor obligatorii de la angajator la angajat si Ordonanta de Urgenta nr. 90/2017 privind unele masuri fiscal-bugetare, modificarea si completarea unor acte normative si prorogarea unor termene, fapt ce a condus la cresterea cheltuielilor cu personalul in anul 2018 fata de cele din anul 2017 cu peste 30 %.
3. In anul 2019, in concordanta cu prevederile instructiilor de lucru, ordinelor si reglementarilor in vigoare, au fost angajate 354 persoane, fapt ce a condus la cresterea cheltuielilor cu personalul fata de anul 2018 cu cca 22 %. Precizam ca angajarea celor 354 de persoane a fost prevazuta in Memorandumul cu tema ”Aprobarea suplimentarii numarului de personal operativ la Societatea Metrorex S.A. cu 354 persoane si a fondului de salarii aferent in anul 2019, in concordanta cu prevederile instructiilor de lucru, ordinelor si reglementarilor in vigoare”. Memorandumul a fost avizat de catre Consiliul de Administratie la data de 09.08.2018, a primit acordul Adunarii Generale a Actionarilor la data de 10.08.2018 si a primit avizul Ministerului Transporturilor si al Ministerului Muncii si Justitiei Sociale. Angajarea celor 354 de persoane a fost prevazuta in Bugetul de venituri si cheltuieli, corelat cu prevederile legii bugetului de stat pe anul 2019.
4. Din anul 2016 si pana in anul 2020, salariul minim pe economie a crescut cu 85%.
5. Din 2016 pana in 2020 s-au pus in functiune 2 statii pe Magistrala 4 de metrou, 10 statii pe Magistrala 5, precum si 2 depouri aferente, cresterea operationala fiind de peste 23%.
In acest context, trebuie privite cresterile salariale in toate domeniile, astfel incat sa se evite crearea de conflicte artificiale intre diferite categorii sociale sau locuitori din diferite zone ale tarii.
Contractele de investitii finantate din fonduri europene nerambursabile, rambursabile sau de la bugetul de stat, au fost verificate de catre autoritatile cu atributii in acest sens. Cadrul legal in care si-au desfasurat activitatea organismele care au verificat proiectele de investitii pe toata perioada lor de derulare cuprinde toate elementele componente ale unui proiect, de la initierea sa, desfasurarea procedurilor de achizitie, implementarea din punct de vedere tehnic si financiar, pana la inchiderea investitiei, fara a se identifica probleme deosebite si a se dispune altfel de masuri decat cele uzuale, de corectii din punct de vedere financiar, care nu au afectat derularea contractelor.
In ceea ce priveste contractele de publicitate si inchirierea spatiilor publice, acestea sunt incheiate conform legii in baza procedurilor legale aplicabile in functie de perioada de referinta (H.G nr.482/1999, Contractul de concesiune, OUG nr. 57/2019 - Codul administrativ). Aceste contracte au fost incheiate in baza unor hotarari ale C.A sau A.G.A, dupa caz, astfel incat conducerea executiva doar a pus in aplicare hotararile respective.
De-a lungul timpului, toate contractele si in special cele cu Sindomet Servcom SRL au fost verificate de Curtea de Conturi, de Corpul de Control al Primului Ministru si investigate inclusiv de D.N.A, care au constatat ca acestea au fost incheiate cu respectarea prevederilor legale, iar faptele care au facut obiectul controalelor nu au fost confirmate.
In ceea ce priveste achizitia de trenuri noi de metrou pentru Magistrala 5, aceasta s-a realizat dupa parcurgerea tuturor etapelor uzuale de contestare (CNSC, Curtea de Apel). Este de precizat ca, la nivelul Metrorex S.A, inca din anul 2018, in cadrul procedurii pentru selectie pentru Consiliul de Administratie, am propus infiintarea unei companii la nivel national, care prin colaborare cu companii de profil din U.E, in primul rand, sa poata produce in Romania trenuri de metrou, tramvaie, vagoane si locomotive, in aceste conditii putand fi negociate direct, conform Directivelor Europene, atat achizitia acestora cat si contractele de mentenanta aferente.
Raportat la Magistrala 6 de metrou 1 Mai - Otopeni, sunt de luat in calcul mai multe elemente, astfel:
Proiectul respectiv este un proiect realizat la nivel national, finantarea fiind asigurata printr-un acord incheiat intre Ministerul Finantelor Publice ca reprezentant al statului roman si JICA din partea statului japonez, acordul de imprumut fiind ratificat prin lege.
Indicatorii tehnico-economici au facut obiectul unor ample si complexe analize atat la nivelul colectivelor de proiectare, cat si la nivelul CTE al Ministerului Transporturilor si Infrastructurii, culoarul de expropiere fiind deja aprobat.
Din punct de vedere operational, este de analizat nu numai durata unei calatorii cu metroul intre Gara de Nord si Aeroportul Otopeni, care intr-adevar este mai mare cu cca. 40%, comparativ cu transportul feroviar, insa trebuie luat in calcul si faptul ca frecventa de succedare a trenurilor de metrou este mai mare cu cca. 60% fata de cel al legaturii feroviare.
In plus, cele 2 trasee deservesc bazine demografice diferite, linia de metrou asigurand legaturi atat cu cartierele din partea de nord a municipiului, cat si cu inelul feroviar la linia de centura, precum si orasul Otopeni, iar prin continuarea liniei 4 de la Gara de Nord la Gara Progresul, care intersecteaza in zona Izvor – Hasdeu liniile 1, 3 si 5, in zona Eroii Revolutiei linia 2, se realizeaza legaturi cu toate magistralele de metrou.
Avand in vedere cele prezentate, precum si anuntul public al conducerii Ministerului Transporturilor si Infrastructurii privind inlocuirea conducerii Metrorex S.A., precizez ca in cadrul celor 2 intalniri pe care le-am avut cu dl. ministru Drula (in data de 30.12.2020, 28.01.2021), l-am informat asupra situatiei economico-financiare a societatii, inclusiv asupra faptului ca pierderile operationale ale acesteia sunt exclusiv rezultatul nealocarii in perioada 2017 - 2020 a fondurilor prevazute in Contractul de Servicii Publice semnat intre Metrorex S.A. in calitate de Operator si Ministerul Transporturilor si Infrastructurii in calitate de Autoritate Contractanta, precum si pentru provizioanele provenite din activitatea de investitii, intrucat Metrorex S.A. nu are o lege de functionare, atributul redactarii acesteia fiind la nivel ministerial.
Aici trebuie neaparat precizat faptul ca in anul 2019, pierderea Metrorex S.A. a fost de 331 milioane lei, iar BVC 2020 a fost aprobat cu o pierdere de 328 milioane. Prin masurile luate la nivelul conducerii executive in tot anul 2020 pierderea s-a redus la cca. 170 milioane in conditiile pandemiei si in conditiile in care s-a pus in functiune Magistrala 5. Este de subliniat faptul ca numai la salarii s-a facut o economie de 57 milioane, reprezentand cca.10%.
Totodata, i-am comunicat dlui. ministru Drula ca, in ceea ce ma priveste exista oricand posibilitatea inlocuirii, asa incat nu cred ca era nevoie de cca. 3 saptamani de activitate a Corpului de Control cu verificari la Metrorex S.A., membrii echipei fiind, de altfel, persoane respectabile cu experienta profesionala deosebita.
Precizez ca s-au pus la dispozitie, prin colegii de la toate departamentele, asa cum am prezentat mai sus, toate informatiile solicitate, precum si rezultatele controalelor precedente.
La final, doresc sa multumesc tuturor colaboratorilor cu care am avut prilejul sa lucrez nu numai in ultimul an de zile, dar si in cei aproape 27 de ani de cand activez la Metrorex, societate in care am parcurs toate treptele profesionale si in care, alaturi de un colectiv minunat de oameni, am avut ocazia sa am satisfactii deosebite in plan profesional. Astfel, impreuna cu echipele Metrorex si ale Ministerului Transporturilor si Infrastructurii, in anul 2008, s-au pus in functiune 4 statii de metrou intre Anghel Saligny si Nicolae Grigorescu, iar in anul 2020, primele 10 statii si un depou, apartinand Magistralei 5, continuand munca unor generatii intregi de specialisti.
In ceea ce priveste viitorul apropiat, este absolut necesar ca atat la nivelul Ministerul Transporturilor si Infrastructurii, cat si la nivelul Ministerului Finantelor sa se intreprinda de urgenta masuri, astfel incat bugetul de venituri si cheltuieli pentru anul 2021 sa poata fi aprobat si tinand cont de faptul ca in acest an, Metrorex S.A., inregistreaza o crestere operationala de cca. 20 % prin punerea in functiune a Magistralei 5, trebuie asigurate resursele financiare necesare operarii acesteia.
In acest sens, precizez ca s-au transmis adrese oficiale de informare la toti factorii implicati din Ministerul Transporturilor si Infrastructurii, incepand cu Consiliul de Administratie, inca de la jumatatea saptamanii trecute.
Cu stima si respect,
DIRECTOR GENERAL,
Ing. Gabriel MOCANU