Perspective
Magistrala 4 : Lac Straulesti -Gara de Nord - Gara Progresu
Magistrala 4. Gara de Nord – Lac Strauleşti Sectiunea Parc Bazilescu – Lac Strauleşti
1. Date generale ale proiectului:
Extinderea magistralei 4 de metrou în zona de nord a Bucureștiului cu înca doua statii, anume Laminorului și Straulești, cu tunelele de legatura aferente, galerie de legatura, un terminal intermodal, un park&ride cu 700 de locuri, cu un tarif de 0,50 bani/ora și un depou, avand o lungime totala de 2,1 km. Valoare totala: 1.115 mil. lei / 252.4 mil.Euro;
2. Finantare: Proiectul este finantat de la bugetul de stat și din fonduri nerambursabile.
- 2 statii de metrou și tunelele de legatura: finantat în cadrul Programului Operational Sectorial Transport și Programul Operational Infrastructura Mare.
- Depou, terminal intermodal și galeria de legatura: finantat de la bugetul de stat.
3. Termene de finalizare:
- Statiile de metrou Laminorului și Straulești au fost date în folosinta transportului cu calatori în luna martie, 2017.
- Depou, terminal intermodal și galeria de legatura – au fost finalizate și date în folosinta la data de 09.11.2018.
Magistrala 5 : Drumul Taberei - Pantelimon
- MAGISTRALA 5. SECTIUNEA RAUL DOAMNEI – EROILOR (PS OPERA), INCLUSIV STATIA SI DEPOUL VALEA IALOMITEI
1. Date generale ale proiectului: - Realizarea lucrarilor aferente sectiunii Raul Doamnei – Hasdeu (Opera), inclusiv Statia, Depoul si Galeria de Legatura Valea Ialomitei avand o lungime totala de 6,9 km, 9 statii si interstatiile aferente pentru Lotul 1.1 respectiv o statie , un depou si o galerie de legatura pentru Lotul 1.2. - valoare totala : 3.220 mil. lei ;
2. Finantare:
Pana la data de 30.04.2013, proiectul a fost finantat integral de la bugetul de stat prin titlul 65 – Cheltuieli aferente programelor cu finantare rambursabila; Dupa aceasta data Proiectul a primit acordul din partea Comisiei Europene pentru finantarea din fondurile structurale în cadrul POS-T si mai apoi aprobat pentru fazare în cadrul Programului Operational Infrastructura Mare. Valoarea productiei finantata din fonduri externe nerambursabile este de 2.651 mil. lei fara TVA. Bugetul alocat Metrorex S.A. pe anul 2017, pentru executia Magistralei 5 de metrou, a fost de 815.120 mii lei, din care Titlul 51 – 55.208 mii lei, Titlul 55 - 9.100 mii lei, Titlul 58 – 747.256 mii lei, Surse Proprii 3.556 mii lei. Bugetul alocat Metrorex S.A. pe anul 2018, pentru executia Magistralei 5 de metrou, a fost de 613.242 mii lei, din care Titlul 51 – 41.729 mii lei, Titlul 55 – 10.796 mii lei, Titlul 58 – 560.717 mii lei, Surse Proprii 2.850 mii lei. Bugetul alocat Metrorex S.A. pe anul 2019, pentru executia Magistralei 5 de metrou, este de 407.234 mii lei din POIM 2014 - 2020.
Achizitia de trenuri noi de metrou pentru Magistrala 5
o Metrorex a initiat o noua procedura de achizitie publica pentru achizitionarea materialului rulant necesar Magistralei 5 de metrou.
Lucrari ramase de executat:
- Automatizare trafic si Informare Dinamica
A fost semnat contractul de executie cu ofertantul Alstom Transport SA în data de 12.04.2019, cu o durata de implementare: 9 luni de la semnarea contractului.
Magistrala 6 : Gara de Nord - Otopeni
Magistrala 6 “Legatura retelei de metrou a municipiului Bucuresti cu Aeroportul International Henri Coanda – Otopeni”
1.Date generale ale proiectului:
Linia de metrou Magistrala 6 va asigura legatura retelei de metrou a municipiului Bucuresti cu Aeroportul International Henri Coanda – Otopeni. Oportunitatea realizarii investitiei a fost stabilita in conformitate cu planurile generale de dezvoltare ale sistemului de transport public al orasului, propusa si justificata in planurile generale, studiile de transport si strategiile de dezvoltare din ultimii ani, respectiv: „Strategia globala pentru dezvoltarea si modernizarea transportului cu metroul in Bucuresti 2008-2030 (redactat in 2009), “2035 Conceptul Strategic pentru Bucuresti” (CSB) si “Strategia de dezvoltare pentru transportul public in perioada 2016-2030”
Indicatorii tehnico-economici ai obiectivului au fost stabiliti dupa cum urmeaza:
1.1. Conform Studiului de fezabilitate din anul 2009, au fost aprobati prin Hotararea de Guvern nr. 1030 / 23.09.2009, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei nr. 648 – partea I, proiectul fiind configurat pe un traseu de 16 km cu 19 statii si un depou.
1.2. Studiul de fezabilitate a fost revizuit in anul 2012 si este aprobat la nivel de Comisie Interministeriala, fiind configurat pe un traseu de 14 km cu 12 statii, valoarea totala a investitiei fiind de 1.304 milioane Euro (TVA inclus).
1.3 In vederea promovarii proiectului si tinand cont de faptul ca Ministerul Fondurilor Europene si Ministerul Transporturilor sustin implementarea solutiei optime cu 12 statii (care include si 12 trenuri), solutie care este inclusa si in Planul de Mobilitate Urbana Bucuresti-Ilfov, in anul 2016 au fost revizuiti indicatorii tehnico economici ai studiului de fezabilitate, documentatie avizata in cadrul sedintelor CTE Metrorex, Ministerul Transporturilor si a Consiliului Interministerial.
1.4 In cadrul sedintei de guvern din data de 08.12.2016, indicatorii tehnico-economici revizuiti ai proiectului au fost aprobati prin Hotararea de Guvern nr. 930, publicata in Monitorul oficial al Romaniei nr. 1006/15.12.2016 – partea I, dupa cum urmeaza:
Indicatori tehnici: Lungime [km] 14,2
Statii [buc] 12
Capacitate maxima de transport [calatori/(ora si sens)] 50.000
Tehnologie de transport tren greu de metrou
Durata de realizare [luni] 48 de luni de la semnarea primului contract de executie lucrari pana la Punerea in functiune cu calatori
Indicatori economici:
Valoarea totala a investitiei: [Lei inclusiv TVA] la 25.01.2016 5.899.073.110 (include Material rulant)
Valoarea totala a investitiei: [Euro inclusiv TVA] 1.303.259.349
Cursul Lei/Euro 4,5264 din data de 25 ianuarie 2016
1.5 Coridorul de expropriere al proiectului a fost aprobat prin H.G. nr. 496 in data de 13.07.2017;
1.6 Acordul de Mediu a fost obtinut in data de 30.10.2017;
1.7 Cererea de finantare a Proiectului din fonduri europene nerambursabile in cadrul P.O.I.M. 2014-2020, a fost transmisa la Comisia Europeana la sfarsitul lunii Decembrie 2017.
1.8 Proiectul a fost acceptat la finantare in cadrul P.O.I.M. 2014-2020 prin Decizia de punere in aplicare a Comisiei din data de 12.02.2019 de aprobare a contributiei financiare la proiectul major ”Constructia liniei de metrou 6 (1 Mai-Tokyo)”, selectat in cadrul programului operational ”Infrastructura Mare” in Romania.
2. Avantajele realizarii proiectului:
2.1. Proiectul pentru noua linie de metrou va asigura legatura dintre Bucuresti si Aeroportul International Henri Coanda, situat in orasul Otopeni, oras ce face parte din zona metropolitana;
2.2. Intrucat, orasul Otopeni nu are linii de transport in comun proprii, iar legatura cu celelalte localitati invecinate este asigurata prin mai multe mijloace de transport ale RATB, microbuze private etc, metroul va asigura locuitorilor din zona un mijloc de transport rapid si in conditii de siguranta si confort sporite;
2.3. Asigura populatiei din zona un mijloc de transport cu influente favorabile in reducerea stresului si in bugetul de timp individual;
2.4. Creeaza noi locuri de munca pentru oameni cu pregatire de specialitate;
2.5. Cresterea veniturilor din exploatare prin asigurarea capacitatii de transport a unui numar de 50.000 calatori/ora si sens;
2.6. Posibilitatea amplasarii unor spatii comerciale moderne, pasaje pietonale si auto, parcaje subterane, producatoare de venituri pentru Metrorex;
2.7. Reducerea cheltuielilor de intretinere a carosabilului prin preluarea unei parti importante din transportul de suprafata;
2.8. Reducerea poluarii ca urmare a descongestionarii traficului de suprafata;
2.9. Dezvoltarea urbanistica a zonei;
2.10. Reducerea numarului de accidente de circulatie;
2.11. Extinderea ariei metropolitane a Municipiului Bucuresti.
3. Finantare:
- Finantare partiala asigurata prin Agentia Internationala de Cooperare a Japoniei (JICA), imprumut – ROM-P5 (ratificat prin Legea 228/25.11.2010) incheiat intre Guvernul Romaniei si JICA (Agentia Japoneza pentru Cooperare Internationala) - in valoare de 41.870 milioane Yeni ( aprox. 330 mil. Euro) din care 6.965 milioane Yeni reprezentand finantarea 100% a serviciilor de consultanta si 33.243 milioane Yeni reprezentand finantarea lucrarilor de constructii civile;
- Fonduri Europene Nerambursabile
- Buget de stat
4. Calendarul de actiuni pentru urmatoarele etape de implementare ale proiectului:
- Finalizarea procedurii de licitatie pentru achizitia serviciilor de cadastru in vederea dobandirii prin expropriere / transfer a imobilelor necesare realizarii obiectivului de investitii.
- Demararea procesului de expropriere.
- Organizarea si finalizarea procedurii de licitatie pentru achizitie serviciilor de proiectare si executie lucrari de structura, Lot 1.1 intre statiile 1 Mai-Tokyo si Lot.1.2 intre statiile Tokyo-Aeroport Otopeni.
- Demararea serviciilor de proiectare si executie lucrari de structura, Lot 1.1 intre statiile 1 Mai-Tokyo si Lot.1.2 intre statiile Tokyo-Aeroport Otopeni.
Magistrala 7 : Bragadiru - Voluntari
LINIA DE METROU – MAGISTRALA 7 BRAGADIRU – VOLUNTARI
In data de 23.08.2011 a fost incheiat contractul nr. 56 , avand ca obiect „ Servicii de proiectare, asistenta si consultanta tehnica, economico-financiara si juridica pentru pregatirea si derularea procedurii de atribuire a contractului de parteneriat public privat pentru proiectul Linia de metrou – Magistrala 7 Bragadiru – Voluntari”, in vederea acordarii de asistenta pentru construirea in regim de parteneriat public- privat (PPP) a liniei de metrou Magistrala 7 Bragadiru – Voluntari.
In cadrul acestui contract a fost elaborat Studiul de Prefezabilitate si Fundamentare care a fost revizuit potrivit observatiilor si sugestiilor reprezentantilor Metrorex. Forma finala a acestuia a fost aprobata in Consiliul Tehnico-Economic al Metrorex. Studiul de Prefezabilitate si Fundamentare analizeaza mai multe variante de traseu, de configurare si echipare a statiilor si interstatiilor, respectiv de lotizare din punct de vedere al punerilor in functiune.
Concluziile Studiului de Prefezabilitate si Fundamentare, arata ca in operarea Magistralei 7 din punct de vedere financiar, nici costurile de investitie, nici cele de operare si intretinere nu pot fi acoperite exclusiv din veniturile comerciale, fapt care va necesita sustinerea financiara a statului, prin acordarea unor plati de disponibilitate, indiferent de modalitatea de etapizare a investitiei.
Avand in vedere modificarea Legii parteneriatului public – privat nr. 178/2010 prin O.U.G. 86/17.10.2011, care interzice, sub sanctiunea nulitatii, clasificarea Proiectului PPP ca implicand cheltuieli publice, contractul a fost sistat de comun acord la data de 7 iunie 2012.
Proiectul a fost inscris in lista de proiecte a Unitatii Centrale pentru Coordonarea Parteneriatului Public Privat din cadrul Secretariatului General al Guvernului, iar Studiul de Prefezabilitate si Fundamentare a fost transmis spre consultare catre acesta inca din 2012.
In prezent, proiectul este inscris ca proiect de rezerva in Planul de Mobilitate Urbana Durabila Bucuresti Ilfov.
Extinderi retea existenta
PROIECTE PROPUSE IN CONTINUARE PENTRU OBIECTIVELE DE INVESTITII ALE METROREX S.A.
1. Magistrala 5. Raul Doamnei – Eroilor, inclusiv statia si depoul Valea Ialomitei.
- Continuarea investitiei Magistrala 5. Raul Doamnei – Eroilor, inclusiv statia si depoul Valea Ialomitei, principalul obiectiv fiind punerea in functiune cu calatori (functie de desfasurarea actiunilor in instanta legat de sistemul de siguranta a traficului). Finantare POIM 2014-2020.
2. Magistrala 5. Eroilor – Universitate – Piata Iancului.
In cursul anului 2019, principalul obiectiv este derularea si finalizarea procedurii de achizitie publica pentru contractarea serviciilor de proiectare generala si asistenta tehnica. Finantare POIM 2014-2020. Valoarea estimata a serviciilor este de 70.000.000 lei fara T.V.A.
3. Magistrala 2. Pipera – Berceni.
Pentru anul 2019, principalul obiectiv este finalizarea procedurii de achizitie publica pentru contractarea lucrarilor de modernizare cale de rulare si instalatii aferente de pe tunele si galerii, precum si inceperea derularii lucrarilor, care sunt prevazute a se derula pe o perioada de 4 ani. Finantare POIM 2014-2020.
4. Magistrala 6. 1 Mai – Otopeni.
Principalele obiective incepand cu anul 2019 sunt:
- Obtinerea terenurilor necesare realizarii obiectivului de investitii, prin finalizarea procedurii de achizitie publica pentru contractarea serviciilor de consultanta pentru exproprieri.
- Demararea lucrarilor de structura, prin finalizarea procedurii de achizitie publica pentru contractarea serviciilor de proiectare si executie lucrari.
- Inceperea procedurii de achizitie publica pentru contractarea serviciilor de proiectare si executie lucrari pentru finisaje spatii publice, tehnice, sisteme de instalatii si cale de rulare.
5. Accesibilizarea statiilor de metrou pentru persoanele cu deficiente de vedere
- Finalizarea procedurii de achizitie publica, contractarea si demararea executiei de lucrari.
- Valoare 24.200.000 lei fara TVA
6. Realizarea de noi studii pentru identificarea oportunitatilor de extindere a retelei de metrou.
In anul 2019 se va demara intocmirea documentatiilor pentru noi achizitii publice aferente revizuirii sau realizarii de studii de prefezabilitate si fezabilitate (dupa caz) in vederea identificarii de oportunitati de extindere a retelei de metrou, dupa cum urmeaza:
- Extindere Magistrala 2 de metrou:
a) De la statia Pipera cu doua noi statii de metrou, inclusiv un terminal multimodal. Valoare totala proiect: 558.000.000 lei fara TVA.
b) De la statia Berceni cu doua noi statii de metrou, inclusiv un terminal multimodal.
- Extindere Magistrala 1 de metrou. Valoare totala proiect: 837.000.000 lei fara TVA.
a) De la statia Pacii cu doua noi statii de metrou, inclusiv un terminal multimodal.
- Continuarea Modernizarii sistemului de ventilatie pentru statiile nemodernizate (in anul 2017 au fost modernizate 6 statii si 5 interstatii aferente tronsonului Petrache Poenaru – Timpuri Noi). Valoare totala proiect: 218.000.000 lei fara TVA.
- Modernizarea statiilor de metrou pe magistrala 2 Berceni – Pipera – Valoare totala proiect: 651.000.000 lei fara TVA
|
Caracteristicile retelei
• Linii de metrou: 5;
• Lungimea retelei: 77.00 km cale dubla;
• Numar km total (km desfasurati): M1-M4: 172,747, M5: 15.672, Total: 188,419;
• Numar depouri : 6;
• Numar de statii : 63;
• Distanta medie intre doua statii : 1.177 km;
• Lungimea unei statii : 135 – 175 m;
• Cea mai adanca statie : M1-M4: Pata Unirii 2 - 20 m, M5: Academia Militara - 18,5 m;
• Adancimea medie a unei statii: 12 m;
• Cea mai mare interstatie: M1-M4: A. Vlaicu - Aviatorilor - 1,973 km, M5: A. Militara - Eroilor 2 - 1,111 km;
• Ecartament : 1432 mm;
• Numar escalatoare: M1-M4: 164, M5: 116;
• Numar lifturi: M1-M4: 108, M5: 37;
• Numar platforme pentru persoane cu mobilitate redusa: M1-M4: 3, M5: 1;
• Numar camera TVCI: M1-M4: 1388, M5: 415;
• Numar detectoare incendiu si efractie: M1-M4: 3956, M5: 2465;
• Numar accesuri in statie: M1-M4: 144, M5: 46;
• Sistem Automat de Taxare cu cartela magnetica din 1995, modernizat in 2000. Din 2006 a fost realizata cu RATB o platforma functionala care permitea utilizarea unor titluri de transport comune, aceasta fiind prima etapa a integrarii tarifare Metrorex – RATB. In prezent este suspendata colaborarea intre cele doua societati. Modernizarea SAT in curs de realizare-2017
Parc in exploatare:
• 44 trenuri tip Bombardier
• 15 trenuri tip IVA
• 23 trenuri CAF
Intervale de circulatie:
|
Linia de metrou 1 |
Linia de metrou 2 |
Linia de metrou 3 |
Linia de metrou 4 |
In orele de varf de trafic
07:00 - 09:30; 16:00 - 20:00 |
6-7 minute |
3-5 minute |
6-7 minute |
7 minute |
In restul zilei |
8 minute |
9 minute |
8 minute |
10 minute |
Linia de metrou 1 : |
Pantelimon – Eroilor – Dristor 2 |
Linia de metrou 3 : |
Anghel Saligny – Eroilor – Preciziei |
Linia de metrou 2 : |
Berceni - Pipera |
Linia de metrou 4 : |
Gara de Nord 2 – Straulesti |
Statii dotate cu grupuri sanitare pentru calatori:
Piata Victoriei 2 Piata Unirii 1 Nicolae Grigorescu 1 1 Decembrie 1918 Laminorului
Nicolae Teclu Anghel Saligny Jiului Parc Bazilescu Straulesti
Statii dotate cu scari rulante, lifturi pentru persoane cu mobilitate redusa, platforme inclinate ; - vezi lista statii.
|