Data: 06.05.2016
06 Mai 2016
Ca urmare a unor informatii aparute in media referitoare la controale efectuate de Inspectoratul pentru Situatii de Urgenta - Dealu Spirii Bucuresti Ilfov, va comunicam punctul de vedere al Metrorex referitor la acest subiect.
In luna martie a.c. (21-25.03.2016) Inspectoratul pentru Situatii de Urgenta (ISU) a efectuat un control amplu care a vizat toate statiile si spatiile tehnice din metrou.
Finalizarea controlului s-a realizat printr-un proces –verbal transmis la Metrorex in cadrul sedintei de inchidere din 22 aprilie 2016 in care au fost intr-adevar consemnate o serie de neconformitati.
Acestea au fost discutate punctual in cadrul sedintei stabilindu-se intocmirea unui Plan de remediere cu explicitarea situatiilor care nu pot fi eliminate din punct de vedere tehnic si constructiv necesitand in orice situatii costuri semnificative.
Urmare discutiilor purtate, la finalul acestui amplu control s-au consemnat doar o serie de avertismente pentru situatiile semnalate.
Ulterior, la 6 zile distanta, in data de 26 aprilie 2016, Inspectoratul pentru Situatii de Urgenta- Dealu Spirii Bucuresti Ilfov, a efectuat un alt control, inopinat. In urma controlului s-au constatat o serie de nereguli, unele regasindu-se si in prima nota de control. Dintre aceste 7 neconformitati, 2 au fost sanctionate de aceasta data cu amenda, fata de primul control cand au fost sanctionate doar cu avertisment. Metrorex a platit amenda de 1000 de lei.
Spre exemplificare prezentam cateva neconformitati constatate:
Neconformitate exemplul 1 : usile sunt inchise cu zavoare – acest aspect s-a discutat la primul control de fond (cel din 21-25.03.2016) si s-a explicat faptul ca exista cateva zone unde nu se poate asigura personal la accese, iar acestea sunt inchise, in caz de necesitate acestea se pot deschide cu usurinta – sarcina este a personalului Metrorex de la accese si a agentului de paza. La dispozitia ISU insa, Metrorex poate dispune deschiderea completa a tuturor usilor de acces.
Neconformitate exemplul 2 : sensul de deschidere a usilor de acces/evacuare este invers sensului evacuarii persoanelor – este o situatie de fapt ce trebuie analizata din punct de vedere tehnic si economic raportat la cofiguratia punctuala a fiecarei statii de metrou.
Neconformitate exemplul 3 : nu este asigurata a doua sursa de alimentare cu energie electrica a instalatiilor cu rol de protectie impotriva incendiilor - acest fapt nu este confirmat tehnic, rezervarea este asigurata si s-a explicat acest lucru organelor de control, alte detalii tehnice nefiind din categoria informatiilor publice.
Neconformitate exemplul 4 : iluminatul de siguranta – aceasta neconformitate privind nefunctionarea anumitor corpuri de iluminat a fost mentionata la modul general si in prima nota de constatare a primului control – tratata la acel moment cu avertisment. Precizam ca, pentru iluminatul de siguranta, conform normelor tehnice , acesta trebuie asigurat cu 85%, fapt urmarit in permanenta pentru a fi indeplinit.
Neconformitate exemplul 5: sistemul de taxare obstructioneaza evacuarea calatorilor. Precizam ca, in situatii de urgenta, inclusiv la intreruperea alimentarii, toate aparatele de acces permit evacuarea libera a calatorilor. Acest fapt a fost testat in repetate randuri la aplicatiile comune realizate de specialistii ISU si cei ai Metrorex.
In data de 28 aprilie 2016, ISU a efectuat cel de al treilea control, inopinant si a transmis nota de control astazi, 06 mai 2016.
In aceasta s-au consemnat ca si neconformitati sanctionate cu amenda : tablourile electrice de la scarile rulante nu sunt marcate prin indicatoare , si sunt exploatati conductori electrici la care s-a constatat existenta contactelor imperfecte la conexiuni.
Precizam ca scarile rulante sunt livrate de un producator din Comunitatea Europeana, marcate de acesta ca si tablouri de actionare escalatoare (TAE) iar in ceea ce priveste starea conductorilor situatiile semnalate au intrat in proces de remediere iar unele au fost solutionate chiar pe timpul controlui. Precizam ca efectuarea tuturor controalelor s-a realizat conform normelor aparute dupa 2007, in situatia in care 49 din cele 51 de statii de metrou aflate in exploatare sunt proiectate integral si realizate la nivel de structura inainte de anul 2007, iar majoritatea au fost construite si puse in exploatare in perioada 1979-1990.
Mai trebuie precizat ca, de-a lungul timpului, de la inceputul exploatarii retelei de metrou si pana in prezent Metrorex si structurile specializate ale ISU, au avut o stransa colaborare, atat din punct de vedere al realizarii proiectelor retelei de metrou cat si al recunoasterii de catre trupele de interventie in reteaua de exploatare si efectuarea de aplicatii in statiile si tunelele de metrou. Aceste actiuni au crescut in intensitate chiar in primul trimestru al acestui an.
Totalul amenzilor aplicate de ISU, platibile de catre Metrorex este de 2550 de lei.
Precizam ca la acest moment Metrorex lucreaza la finalizarea Planului de masuri de remediere a deficientelor. In acest sens, inca din data de 28 aprilie 2016 au fost dispuse prin ordin de serviciu de catre directorul general masuri concrete de verificare si remediere dupa caz, a deficientelor la toate tablourilor si cablurile electrice din statiile de metrou.