Data: 12.03.2015
12 Martie 2015
Dezvoltarea, modernizarea si eficientizarea transportului cu metroul este obiectivul principal al echipei manageriale Metrorex. În acest sens, semnificativ este faptul ca pentru prima data Metrorex a fost inclusa în randul beneficiarilor Programului Operational Sectorial – „Transport” si a obtinut finantare din fonduri europene nerambursabile pentru proiectele de investitii. Sunt aprobate pana acum peste patru sute de milioane de euro, iar obiectivul propus este ca pana la finele anului 2015 Metrorex sa obtina de la Comisia Europeana 1,3 miliarde de euro.
Evolutia indicatorilor economico-financiari
Comparand evolutia indicatorilor economico-financiari din anul 2013 cu cei din 2014 constatam urmatoarele aspecte:
- cifra de afaceri neta a Metrorex a crescut cu circa 7,89 % de la 526.099 mii lei în anul 2013, la 567,614 mii lei în anul 2014, urmare a cresterii veniturilor societatii - avand în vedere subventia pentru transportul de calatori cu metroul, alocata Metrorex pe anul 2014, la nivelul fundamentat;
- veniturile totale au crescut cu circa 8,20 % ca urmare a cresterii altor venituri din exploatare cu circa 11,50 % si a crescut valoarea subventiei pentru transportul de calatori cu metroul cu circa 12,4 %;
- cheltuielile totale au scazut cu circa 2,22 % întrucat s-au diminuat cheltuielile cu materiale, energie electrica, servicii executate de catre terti;
- rezultatul exercitiului financiar pe anul 2014 este 0 si aceasta se datoreaza aplicarii masurilor de diminuare a cheltuielilor pe anul 2014 corelata cu cresterea veniturilor;
- pierderile operationale (profit/pierdere - subventii) au scazut cu circa 6 % ca urmare a rezultatelor pozitive mentionate;
- platile restante au scazut cu cca 19,7 %, creantele restante au scazut cu circa 53 %, iar în anul 2014 societatea se încadreaza în limitele aprobate prin bugetul de venituri si cheltuieli aprobat.
- cheltuielile pentru salubrizare au scazut cu 67,45 %, astfel, în anul 2013 s-au platit 11.880.695,50 lei cu TVA, în timp ce în anul 2014 s-au platit doar 3.866.136,71 lei cu TVA;
- cheltuielile cu paza au scazut cu circa 30 % dupa optimizarea costurilor care au fost prevazute prin documentele de licitatie, rezultand prin noul acord cadru, pentru aceeasi cantitate de servicii o reducere a tarifului de la circa 11 lei/ora la 8 lei/ora, consecinta fiind o economie estimata de circa 10.708.106,40 lei pe urmatorii 4 ani;
- cheltuielile cu dezinsectia si deratizarea au scazut cu circa 38 % dupa optimizarea costurilor care au fost prevazute prin documentele de licitatie, rezultand prin noul contract, pentru aceeasi cantitate de servicii o reducere a tarifului de la circa 0,2876 lei/m2 la 0,0195 lei/m2, consecinta fiind o economie estimata de circa 14.928.011,04 lei pe urmatorii 4 ani.
Activitatea de investitii
Activitatea de investitii a Metrorex reprezinta motorul dezvoltarii societatii si implicit a retelei de transport cu metroul. La ora actuala, metroul reprezinta cel mai performant, ecologic si eficient mijloc de transport, care asigura cetatenilor capitalei siguranta pe toata durata calatoriei, mobilitate, rapiditate si confort.
În ultimii 3 ani bugetul de investitii al SC METROREX a crescut an de an astfel:
- 2012 - 571.737 mii lei;
- 2013 – 835.127 mii lei;
- 2014 – 1.148.417 mii lei;
- 2015 - 1.741.780 mii lei, din care: 1.721.134 mii lei din FEN(fond extern nerambursabil).
Din datele prezentate, se observa o crestere semnificativa a fondurilor alocate bugetului de investitii, care a crescut în anul 2014 cu mai mult de 2 ori fata de bugetul anului 2012, iar bugetul de investitii al anului 2015 cu mai mult de 3 ori fata de bugetul de investitii al anului 2012.
În ce priveste structura bugetului de investitii, un aspect relevant îl reprezinta cresterea accentuata a nivelului de absorbtie a fondurilor externe nerambursabile din cadrul programului POS-T.
Astfel, fata de bugetul de investitii al anului 2012, care a fost reprezentat integral din fonduri alocate de la bugetul de stat si credite externe rambursabile, în anul 2013 bugetul atras din fonduri externe nerambursabile a fost de peste 31%, iar în anul 2014 procentul fondurilor externe nerambursabile în structura bugetului de investitii a crescut la 85% si în anul 2015 la aproximativ 99%. Din toate aceste date, rezulta în mod clar intensificarea activitatii de investitii pe proiectele aprobate, avand ca efect realizari investitionale care depasesc realizarile înregistrate în ultimii 10 ani, dinaintea anului 2012.
Bugetul de investitii alocat în perioada 2013-2014 se încadreaza în strategia de dezvoltare a retelei de metrou pana în anul 2030 si a fost destinat efectuarii de lucrari de investitii pentru realizarea unor proiecte aprobate de Guvernul Romaniei si care, în acest moment, se afla în diferite stadii de dupa cum urmeaza:
Magistrala 5. Drumul Taberei – Pantelimon: Acest proiect, care va realiza legatura între vestul orasului si zona de est, prin centrul orasului, respectiv de la Cartierul Drumul Taberei la Cartierul Pantelimon, are o lungime de 16,2 km, 22 de statii si doua depouri, si ofera o capacitate maxima de transport de 50.000 calatori/ora/sens. Pentru punerea în functiune a acestei magistrale vor fi achizitionate între 43 si 51 trenuri noi de metrou. Se preconizeaza realizarea în 3 etape a proiectului, pe urmatoarele 3 sectiuni:
-sectiunea Raul Doamnei – Eroilor (PS Opera), inclusiv statia si depoul Valea Ialomitei, cu termen de punere în functiune în anul 2016;
-sectiunea Piata Iancului (Traian) – Pantelimon, cu termen de punere în functiune în anul 2018;
-sectiunea Eroilor - Universitate - Piata Iancului (Traian, cu termen de punere în functiune în anul 2020.
Sectiunea Raul Doamnei - Eroilor, inclusiv statia, depoul si galeria de legatura Valea Ialomitei se afla într-un stadiu avansat de executie si urmeaza sa fie pus în functiune la sfarsitul anului 2016.
Magistrala 4. Sectiunea Parc Bazilescu – Lac Straulesti. Realizarea acestei investitii face posibila extinderea tronsonului II al Magistralei 4, aflat în functiune de la Gara de Nord la Parc Bazilesu, cu înca doua statii, respectiv Statia Laminorului si Statia Lac Straulesti. Pe langa aceste doua statii, proiectul mai prevede executia unui depou pentru realizarea mentenantei cat si a unui Park&Ride, cu rolul de a înlatura aglomeratia din traficul rutier prin asigurarea locurilor de parcare pentru locuitorii din zona periurbana de nord a capitalei. În acest mod Metrorex creaza conditii de relaxare a traficului auto în interiorul orasului si implicit reducerea nivelului de poluare a orasului.Termenul de realizare a investitiei este primul semestrul al anului 2016. În acest moment, lucrarile se afla într-un stadiu de executie de aproximativ 35%, lungimea obiectivului fiind de 2,2 km, si include doua statii si un depou. Estimam ca în cursul anului 2015, în functie de obtinerea surselor de finantare, vor începe si lucrarile de executie a Park&Ride.
Tronsonul Gara de Nord – Gara Progresu.
Pentru realizarea liniei 4 de metrou, este în pregatire documentatia tehnica si caietul de sarcini pentru licitatia privind elaborarea Studiului de prefezabilitate si fezabilitate. Actiunea privind elaborarea studiilor de prefezabilitate si fezabilitate a fost propusa si aprobata pe lista obiectivelor care urmeaza sa fie finantate în cadrul programului de cooperare elvetiano – roman printr-un grant acordat de statul elvetian. De asemenea, a fost aprobata propunerea finala de proiect de finantare în baza Acordului Cadru semnat între Guvernul Romaniei si Consiliul Federal Elvetian, pentru „Studiu de prefezabilitate (SPF) si studiu de fezabilitate (SF) pentru constructia Liniei 4 de metrou: „Tronsonul Gara de Nord – Gara Progresu”.
Linia 6 – Legatura retelei de metrou cu aeroportul Henri Coanda Otopeni.
Asigura legatura retelei de metrou cu Aeroportul International Henri Coanda – Otopeni. Linia de metrou va fi utila pentru zone de mare interes public : expozitionale, de bussiness, de agrement, supermarketuri si zone rezidentiale si va forma un coridor între centrul Bucurestiului si aeroporturile care asigura legatura cu orasul. Prin executarea acestei linii, metroul realizeaza o legatura rapida cu doua moduri de transport vitale ale economiei - calea ferata si transport aerian. Prin extinderea liniei 4 de la Gara de Nord la Gara Progresu, se va realiza cea mai mare si importanta linie de metrou pe diametrala Nord – Sud a orasului care va lega Aeroporturile Internationale Bucuresti Otopeni si Bucuresti Baneasa cu garile de cale ferata Baneasa, Basarab, Gara de Nord si Gara Progresu si implicit interconectarea cu transportul public de suprafata. Magistrala 6 va avea o lungime totala de 16 km, 19 statii si 1 depou pentru asigurarea mentenantei, iar pentru punerea în functiune este prevazuta achizitia a 21 trenuri noi de metrou. De asemenea, viitoarea Magistrala 6 va facilita accesul la reteaua de metrou a locuitorilor din orasul Otopeni si zona periurbana de nord a capitalei contribuind în mod decisiv la:
- eliminarea din circulatia urbana a automobilelor alimentate cu combustibili conventionali;
- transferul a 50% dintre calatorii care utilizeaza transportul de suprafata catre transportul cu metroul, inclusiv a cetatenilor care utilizau taximetre pentru legatura cu aeroportul.
La aceasta data Metrorex face demersuri pentru obtinerea de fonduri externe nerambursabile pentru acoperirea diferentei de finantat necesara executarii lucrarilor si respectarii termenului de punere în functiune – 2020.
Modernizarea retelei de metrou existent
Instalatii de Control Acces.
Proiectul are scopul de a înlocui sistemul de acces al calatorilor în statiile de metrou, precum si sistemul de taxare aferent accesului prin sisteme moderne contact less. Noul sistem va conduce la reducerea cheltuielilor cu întretinerea sistemelor actuale care sunt învechite si pentru care nu mai exista piese de schimb. Noul sistem va asigura fluidizarea circulatiei calatorilor la portile de acces si va reprezenta un avantaj mai ales în perioadele aglomerate ale zilei. Lucrarile se vor executa în 41 statii de metrou si se estimeaza ca vor fi încheiate la sfarsitul anului 2015.
Instalatii de ventilatie.
Proiectul prevede înlocuirea actualelor sisteme de ventilatie a caror capacitate nu mai satisface cerintele de asigurare a unui climat corespunzator în statii, vestibule si spatiile tehnice destinate lucratorilor de la metrou. De asemenea, înlocuirea sistemelor cu o vechime de peste 30 ani este necesara datorita cheltuielilor mari cu asigurarea mentenantei si a pieselor de schimb care nu se mai fabrica. Lucrarile se vor desfasura pe tronsonul 1 între statiile Petrache Poenaru si Timpuri Noi, respectiv sase statii si cinci interstatii.
Facilitati pentru accesul persoanelor cu handicap în reteaua de metrou existenta (lifturi si escalatoare).
În vederea asigurarii accesului la reteaua de metrou existenta, Metrorex a gasit solutii tehnice si a executat lucrari de montare a 95 lifturi în 42 statii, precum si a 138 escalatoare în 40 statii. Precizam ca la momentul proiectarii si executiei lucrarilor la reteaua de metrou aflata în functiune nu au fost prevazute lifturi, montarea ulterioara a acestora facandu-se prin modificarea proiectelor initiale si executarea lucrarilor corespunzatoare, fara a afecta structura de rezistenta sau fluxul calatorilor pe traseul accesului la trenurile de metrou.
De asemenea, precizam ca montarea de lifturi si escalatoare suplimentare s-a facut în toate statiile în care structura de rezistenta si arhitectura vestibulara au permis modificarea proiectelor initiale, specialistii nostri avand în vedere orice oportunitate viitoare de constructii ulterioare sau modernizari, pentru a completa necesarul de lifturi si escalatoare la reteaua existenta de metrou.
Achizitia de material rulant
În cadrul strategiei de dezvoltare si modernizare a transportului de calatori cu metroul în Bucuresti se include si politica de asigurare cu material rulant necesar exploatarii pentru înlocuirea parcului de material rulant de tip IVA si dotarea noilor magistrale cu trenuri.
În acest sens, s-au avut în vedere urmatoarele criterii:
-cresterea atractivitatii metroului prin îmbunatatirea conditiilor de confort pentru calatori si a cresterii sigurantei în exploatare, prin achizitionarea de material rulant de generatie noua si înlocuirea celui existent, cu durata de viata depasita;
-reducerea intervalelor de circulatie între trenuri, pe masura cresterii cererii de transport, prin achizitionarea de material rulant suplimentar;
-reducerea ponderii cheltuielilor de exploatare, optimizarea consumului de energie, si a cheltuielilor de exploatare prin achizitionarea de material rulant de generatie noua, cu parametri tehnici si energetici si de consum superiori, mai fiabil pentru înlocuirea celui existent, cu durata de viata depasita.
Asigurarea de material rulant pentru liniile noi sau pentru extinderea celor existente la nivelul necesitatilor în scopul acoperirii cererii de transport în conditii de siguranta ;
Se are în vedere achizitia a 37 trenuri de metrou a cate 6 vagoane fiecare necesare pentru înlocuirea parcului de material rulant în exploatare pe magistrala 1-3 (16 trenuri deja în functie pe Magistrala 2 + 8 în procedura de achizitie) si asigurarea capacitatii de transport calatori pentru Sectiunea 1 Raul Doamnei –Eroilor din cadrul Magistralei prin demararea procedurilor de achizitie a 13 trenuri.
Adoptarea tuturor acestor masuri de catre echipa manageriala Metrorex, completate de cotroalele periodice efectuate, au condus la rezultatele prezentate.
Pe viitor, Metrorex se va concentra pe realizarea noilor proiecte de investitii, pe optimizarea continua a costurilor si pe cresterea performantei salariatilor, pentru a oferi calatorilor un transport sigur, civilizat si confortabil.