Data: 04.04.2012
04 Aprilie 2012.
Masuri intreprinse pentru implementarea solutiilor optime mediului si locuitorilor din cartierul Drumul Taberei, in vederea construirii "Magistralei 5 - Drumul Taberei - Pantelimon. Tronsonul Drumul Taberei – Eroilor”.
Investitia de interes public Magistrala 5 Drumul Taberei – Pantelimon, Tronsonul Drumul Taberei – Universitate asteptata de peste douazeci de ani de catre cei aproximativ doua milioane de locuitori ai Municipiului Bucuresti a fost aprobata prin Hotararea Guvernului Romaniei nr. 1419/2008 si a urmat toate etapele necesare de proiectare si autorizare a lucrarilor de constructii prevazute de legislatia in vigoare.Utilitatea publica la acelasi obiectiv a fost declarata prin Hotararea Guvernului Romaniei nr. 1365/2009.
Astfel, in acelasi timp cu realizarea Studiului de fezabilitate si aprobarea documentatiei tehnice prin Hotararea Guvernului Romaniei, s-a intocmit si Planul Urbanistic Zonal (PUZ), care a fost aprobat de catre Consiliul General al Municipiului Bucuresti, care are toate avizele aferente prevazute de lege, inclusiv avizul de mediu dat de Ministrul Dezvoltarii prin Agentia Regionala de Protectia Mediului. Pe baza Proiectului Tehnic Preliminar (PTP) s-au obtinut avizele prevazute in Certificatul de Urbanism si Autorizatia de Construire (emisa de Primaria Municipiului Bucuresti) pe tronsonul Raul Doamnei - Eroilor, inclusiv avizul de mediu la faza de proiect tehnic emis de Ministrul Dezvoltarii prin Agentia Regionala de Protectia Mediului.
Pe parcursul derularii procedurii de avizare la Agentia Regionala de Protectia Mediului au avut loc, conform legislatiei in vigoare, mai multe dezbateri publice si discutii cu grupurile de lucru constituite in acest sens din specialisti din diferite institutii ale statului implicate in proiect, precum si cu rezidenti din zona proiectului. Astfel, s-au stabilit o serie de conditii de proiectare si executie a lucrarilor care sa determine un impact minim asupra mediului inconjurator.Un rol important l-au avut intalnirile cu Organizatia Eco Civica, ocazie cu care au fost dezbatute problemele legate de impactul asupra mediului a lucrarilor aferente Magistralei 5 de metrou si a masurilor optime ce trebuie luate.
Numarul statiilor si distanta medie dintre statii au fost stabilite prin documentatia tehnica de specialitate si in acord cu standardele internationale in domeniu, astfel incat la punerea in functiune cu calatori, impactul asupra reducerii poluarii sa fie maxim prin utilizarea transportului cu metroul si reducerea consumului de carburanti primari – benzina si motorina – la autoturisme si mijloace de transport in comun de suprafata.
Finantarea investitiei este asigurata din fonduri alocate de catre Guvernul Romaniei, prin Ministerul Transporturilor si Infrastructurii si credite de la Banca Europeana de Investitii garantate de stat.
Realizarea unei investitii de asemenea amploare, a unei cai de comunicatii subterane urbane necesita devieri de retele utilitare, devieri de trafic, etc.. Prin avizele de specialitate s-au prevazut lucrari speciale pentru diminuarea la minim a unui asemenea impact, prin optimizarea traseului, utilizarea de tehnologii moderne etc.. Un asemenea proiect presupune si interventii asupra zonelor verzi adiacente traseului, zone care vor fi refacute la starea initiala, pe cat posibil, imediat ce la suprafata lucrarile sunt terminate si pot fi continuate numai in subteran. In final se vor constitui si alte zone verzi care vor completa lucrarile de refacere si vor reda circuitului urban ariile ce au fost afectate de lucrarile de constructie.
Prin grija Investitorului si a constructorilor se va urmari ca impactul acestor lucrari sa fie redus la minim, traficul stradal sa fie reluat cat mai curand posibil, iar afectarea zonelor verzi sa fie redusa astfel incat disconfortul creat de realizarea acestor lucrari sa fie simtit cat mai putin.
Pentru statiile Eroilor 2 si Parc Drumul Taberei, urmare consultarii cu opinia publica, au fost modificate proiectele initiale, optimizand amplasarea statiilor, fapt ce a condus la diminuarea semnificativa a numarului de arbori defrisati.
Va mai informam ca pentru acest proiect intra in obligatia Investitorului sa fie replantati sau plantati in diferite zone ale Municipiului Bucuresti (Scoala pentru Deficienti de Auz „Sf. Maria” din sectorul 6, spatii verzi ale Directiei Generale de Asistenta Sociala a Municipiului Bucuresti, Parcul Universitatii Politehnice Bucuresti din sectorul 6, aliniamente stradale din sectorul 6, spatii verzi din sectorul 5 precizate de Administratia Domeniului Public a acestui sector), un numar de peste 1.760 arbori, 2.470 arbusti precum si 400 m gard viu.
Ii asiguram pe locuitorii Municipiului Bucuresti in general si pe cei ai cartierului Drumul Taberei in special, ca pe tot parcursul efectuarii lucrarilor, vom aplica operativ acele masuri care sa conduca la diminuarea efectiva a impactului negativ asupra mediului si habitatului urban.
Cu privire la actiunea Asociatiei Salvati Bucurestiul referitoare la organizarea unei adunari publice de protest la sediul Metrorex pentru data de 04.04.2012 intre orele 10:00 – 12:00 actiune prin care se doreste manifestarea nemultumirii fata de nesolutionarea cererilor Asociatiei cu privire la construirea magistralei 5 de metrou, precizam:
- pe adresa Metrorex, pana la data de 03.04.2012 Asociatia Salvati Bucurestiul nu a depus nici o solicitare / reclamatie cu privire la tema susmentionata;
- de la data demararii proiectului si pana in prezent Metrorex a dat curs tuturor solicitarilor (M.01.821/23.01.2012;886/23.01/2012;1029/1005/25.01.2012)modificand proiectul initial- fara a afecta insa caracteristicile tehnice ale constructiilor noii magistrale;
- singura solicitare a presedintelui Asociatiei Salvati Bucurestiul - domnul Dan Nicusor Daniel - adresata Metrorex si care nu are nici o legatura cu subiectul construirea magistralei 5 de metrou, se refera la acordarea avizului pentru a desfasura o actiune de strangere de semnaturi in vederea depunerii candidaturii la functia de Primar General al Municipiului Bucuresti la alegerile din 10 iunie 2012, actiune ce urma sa se desfasoare in spatiile metroului. Acordul pentru desfasurarea acestei actiuni in statiile de metrou nu a fost posibil - pentru a se evita blocarea cailor de acces si a fluxului de calatori din statiile de metrou - in concordanta cu prevederile Normativului PSI al Metrorex.