Data: 29.11.2011
29 Noiembrie 2011.
Trenuri noi pentru metroul din Bucuresti.
Metrorex a finalizat cu succes procedura de achizitie prin licitatie deschisa având ca obiect “achizitia si punerea in functiune a 16 trenuri noi de metrou” pentru inlocuirea parcului de trenuri de metrou de constructie veche, aflate in functiune pe magistralalele de metrou in exploatare.
Achizitia celor 16 trenuri de metrou este parte componenta a Acordului de finantare pentru modernizarea metroului din Bucuresti, semnat cu Banca Europeana de Investitii in toamna anului 2009. Aceasta este prima etapa a proiectului, in viitor urmând a se achizitiona alte 21 trenuri noi de metrou, ce vor circula pe Magistrala 5 de metrou, tronsonul Drumul Taberei – Eroilor. Cele 16 trenuri noi de metrou vor inlocui etapizat, pe parcursul unei perioade de maxim trei ani, trenurile de constructie veche de tip Astra, fabricate inainte de 1990 la Intreprinderea de Vagoane Arad care circula pe liniile de metrou in exploatare.
Prin aceasta achizitie Metrorex finalizeaza o etapa importanta din cadrul actiunii de modernizare a metroului bucurestean, asigurand pentru serviciul public de transport al calatorilor, un numar de 60 de trenuri de ultima generatie. Trenurile vor fi proiectate si realizate de compania spaniola CONSTRUCCIONES Y AUXILIAR DE FERROCARRILES S.A (CAF) care a fost declarata cistigatoarea acestei licitatii. Pretul pe care Metrorex urmeaza sa-l plateasca pentru cele 16 trenuri noi de metrou este de 97.012.450,00 euro fara TVA. Pentru imbunatatirea sigurantei in exploatare si a confortului calatorilor compania a urmarit ca noile trenuri sa fie dotate cu sisteme automate de protectie si operare (ATP si ATO), compatibile cu sistemele actuale de infrastructura de generatie noua, aflate in exploatare la Metrorex. Pentru asigurarea compatibilitatii tehnice si de exploatare integrala, aceste sisteme sunt achizitionate de catre Metrorex de la compania Bombardier Transportation – Divizia Rail Control Systems (care va asigura montajul si punerea in functiune), in cadrul unei proceduri de achizitie prin negociere fara publicare de anunt având ca obiect „ achizitia si punerea in functiune a 16 seturi de sisteme de protectie si conducere automata a trenului”, procedura care, de asemenea, este finalizata. Pretul pe care Metrorex urmeaza sa-l plateasca pentru cele 16 seturi de sisteme este de 4.940.000 euro fara TVA. De asemenea, pentru imbunatatirea confortului calatorilor noile trenuri vor fi dotate cu sistem performant de informare a publicului calator (indicatoare frontale si laterale pentru vizualizarea directiei de mers a trenului), semnalizari suplimentare acustice si video pentru accesul in/din trenuri, ventilatie fortata in vagoanele de pasageri si geamuri rabatabile, locuri special amenajate pentru transportul bicicletelor cu metroul in interiorul vagoanelor precum si alte dotari specifice. Noile trenuri de metrou au in compunere câte 6 vagoane avand intercomunicatie (gangway) intre acestea, sistem de tractiune si de franare controlat cu microprocesor, caroseria realizata din otel inoxidabil, sistem imbunatatit de bare de sprijin pentru calatori, usi culisante cu autoblocare si protectie la prinderea persoanelor intre usi.
Un aspect important il constituie faptul ca asamblarea finala a trenurilor de metrou se va realiza in Romania, in cadrul unei unitati de profil din Bucuresti, asigurand astfel transferul de tehnologie de ultima generatie si crearea de noi locuri de munca.